Mercurio Cooperatie UA & Mercurio LAB winnen opdracht bij start-up Tippiq van Alliander Innovatie

Over Tippiq Trust, start-up van Alliander Innovatie

De energietransitie dwingt netwerkbedrijf Alliander anders na te denken over effectievere distributie van energie. In plaats van dat energie in grote centrales wordt opgewekt en vervolgens wordt gedistribueerd naar de verschillende aansluitingen, wordt energie meer en meer lokaal opgewekt en lokaal gedistribueerd. Om deze lokale distributie te kunnen organiseren en communiceren, heeft Alliander Innovatie de start-up Tippiq in het leven geroepen.

Tippiq geeft een postcode/huisnummer een ID. Tippiq stelt gebruikers in staat om op hyperlokaal/straatniveau zelf een energiemarkt te organiseren. Zo kan energie onderling uitgewisseld worden, maar kunnen er ook gezamenlijk initiatieven gestart worden om bijvoorbeeld op een het dak van een appartementencomplex zonnepanelen te installeren en het gebruik hiervan te organiseren. Een deeleconomie van energie op lokaalniveau.

Een dienst aanbieden voor alleen een energiebeheer levert niet de relevantie op die nodig is om een community te starten die de energietransitie mogelijk maakt. De infrastructuur die Tippiq aanbiedt, wordt relevant voor haar gebruiker als zij tot de verschillende diensten en communities van de deeleconomie toegang krijgen.

Een belangrijk onderdeel uit de infrastructuur van Tippiq is het onderdeel Trust. Trust is de mate van betrouwbaarheid van een gebruiker. Deze wordt ’opgebouwd‘ door de ratingssystemen die de verschillende online communities in deeleconomie elkaar geven en met elkaar verbinden.

Ideation Brainstorm Sessies door Mercurio Coöperatie en  Mercurio LAB

Vanuit Mercurio LAB brengen we een team van 3 LABsters (jonge freelancers en zelfstandigen) en 3 Alliander Innovatie Tippiqers bij elkaar voor een workshop met het motto “You have to put a trigger in someone’s way, when he/she is highly motivated”.
 We gaan op zoek naar ‘touch points’. Dit zijn momenten waarop we de doelgroep in contact kunnen laten komen met Tippiq en hoe de Tippiq dienstverlening
dan relevant kan zijn, en relevant kan blijven.

We brengen (vanuit het leven van de betrokken persona’s) een aantal scenario’s tot leven waarbinnen touchpoints kunnen ontstaan. Dit binnen de thema’s Zorg en Veiligheid. Voor deze touchpoints gaan wij proposities (diensten, ideeën) ontwikkelen in de workshop.

Bij de start van de workshops maken de LABsters gebruik van custom-made video’s die opgenomen zijn met innovatie-leiders een maatschappelijk vertegenwoordigers. De video’s geven een beeld van de ontwikkelingen in de themagebieden Zorg en Veiligheid, en dienen als brandstof om de workshop een actieve start te geven om de touchpoints te identificeren.

Voor meer informatie: casper.hoppe@mercurio-coop.nl of 0619 662270

Op zoek naar de juiste persoon voor het project?
    • Groucho Marx: “I would never join a club, that will have me as a member”
      " ‘Members only’ is een gevoelig element. Echter het selectieproces is zorgvuldig ontworpen zodat er balans is binnen de groep. Focus hierbij is dat de kandidaat naadloos aansluit bij onze 4 kernwaarden. In dit subtiele en essentiële selectieproces staat de dialoog met en over de kandidaat centraal, worden ontwikkelingen aangekaart en wordt de rol van de kandidaat binnen de coöperatie besproken. "
  • Daar staan we voor